fbpx

FJÄLLVANDRA

TRE TOPPAR

ÖSTFJÄLLET – VÄSTFJÄLLET – DROMMEN

Detta är vandringar för hela familjen. De tre topparna är alla lättillgängliga och de flesta klarar av dem i sin egen takt. Den orörda naturen och den fantastiska utsikten gör mödan att gå uppför väl värd utmaningen. Sätt upp dina egna mål. Östfjällstoppen mäter 1 170 m ö h.
Drommen mäter 1 140 m ö h. Västfjället har 1 158 meter till sitt toppröse.

Ta med mobilen, ta ett foto vid varje topp och visa upp i receptionen och få möjligheten att köpa märket “Tre Toppar” hos oss.

TIPS! Vill du ha kartor över vandringsleder? KLICKA HÄR och sök på BYDALEN.

ÖSTFJÄLLETS TOPP

1167 m ö h

Längd: ca 10 km
Tid: ca 4h

Lockas du av en topptur och vill gå utanför den markerade vandringsleden är Östfjällets topp ett perfekt alternativ. Vid klart väder är utsikten från toppen fantastisk. I öster ser du ned mot Storsjön och Storsjöbygden, i väster ser du stora delar av Västjämtlands fjällvärld.

Från Fjällgården i Gräftåvallen följer du skyltar som det står “sommarled till fjället” på. Leden viker av mot slalombacken och fortsätter rakt upp mot vändhjulet. Det finns ingen rösad led mot Östfjällets topp men det är inga problem att hitta dit. ett alternativ är att vandra mot Tväråstugan och vika av mot väster där leden svänger mot söder. Sedan är det bara att fortsätta vandringen tills du kommer till toppröset.

Ett annat alternativ är att från vändhjulet gå rakt upp eller kryssa dig upp. Man passerar fyra nivåer innan man når den femte nivån som toppröset ligger på. Lägg en sten på röset och önska dig något. Många före dig har gjort likadant, därför är röset så högt.

Nerfärden väljer du beroende på vilken väg du tog upp.

VÄSTFJÄLLET – Stenhyddan

1 158 m ö h

Längd: ca 10 km
Tid: ca 5 h

Västfjället är ett lättillgängligt fjäll med tydligt markerade leder. Här är oftast torrt i marken. För att kapa några höjdmeter
kan du börja din vandring vid parkeringen i Fjällhalsen och följa kryssmarkeringarna upp mot kalfjället. Du går längs en vacker
bäckravin, här kan du passa på att dricka vatten eller fylla på vattenflaskan. Leden går sakta upp mot toppen och strax
innan toppen viker du av vänster för de sista höjdmetrarna och glädjen av att ha nått de 1158 m ö h. Från toppen fortsätter leden
västerut och snart träffar du på leden mot Stenhyddan då du väljer att gå höger.

Stenhyddan uppfördes vid midsommartid 1896, som raststuga för dåtidens turister, de s.k. luftgästerna, som kom till fjälls för den
rena luften. Stugan återinvigdes efter renovering 1979 och besöks årligen av fjällvandrare som passar på att vila benen och äta sin
matsäck här

Efter en paus vid Stenhyddan tar du leden söderut i passet mellan Västfjällets utlöpare och Hovdeshögen. När du nått skidsystemet
håller du höjd och fortsätter följa ledentillbaka mot Fjällhalsen.

DROMMEN

1 140 m ö h

Längd: ca 5 km
Tid: ca 5 h

Dromskåran är områdets signumvandring och en av de mest kända geologiska sevärdheterna i Bydalsfjällen. Denna dramatiska
isälvskanjon är av typen sadelskåra och är cirka en kilometer lång, 70 meter djup och 150 meter bred och bildades vid slutet av
istiden. Vandring vid och i Dromskåran erbjuder spänning och vackra vyer. Du kan ta dig till och från Dromskåran på två sätt,
kanske väljer du en rundvandring vilket ger allra mest utdelning. Du ser skåran från ovan och inifrån!

ALT. 1. Följ vägen upp genom Höglekardalens Semesterby till vägens slut och fjärrvärmevärket, därefter följ stigen in i skogen och
vidare upp längs fjällets sida. Strax innan skåran börjar finns en rastplats vid en bäck.Här är sista chansen att fylla vattenflaskan.
Håll höger för att komma till skåran, håller du vänster kommer du upp på toppen.

ALT. 2. Följ stigen uppför Drombackens högra sida till Dromliftens toppstation och fortsätt längs den markerade leden upp
genom Bastudalens naturreservat. Dromskåran ligger nu nedanför dig till vänster och du kan se den från ovan och gå ner i den
när du rundat den vid toppen.

DROMTOPPEN 1140 m ö h
Vill du gå upp på toppen så följer du den markerade leden från Dromskårans topp. Den rundar toppen och du når den via
baksidan. Det är ungefär tre kilometer att gå från Dromskårans topp till Drommens topp. Du kan även nå toppen via den led
som avviker vid rastplatsen strax innan Dromskåran (alt. 1)

SOMMARFJÄLL

Såklart finns fler vandringsleder att gå! Läs mer i vår upplevelseguide Sommarfjäll

LÄS MER HÄR!

This website uses cookies and third party services. Ok